Kehadiran x diundang.. Pergi x dilarang...

salam..

Trima kasih coz korg passing trough aknyer blog.. walau x de papepon.. jz ad karya2 hsil seni jiwa ak yg terpndam neh je.. haha.. anyway.. hopefully dpt enjoy n dpt share knowledge brsama2.. yg bruk jdkn pngajaran.. yg baik amal2kn la..

Dlm blog ak neh mcm2 ad.. mostly a part of my life ,copy content dri blog org(hehe.. jgn mare..) n my ideaology yg ntah btul atau x.. klu slah.. jgn mlu2 la tego.. xde org yg perfect dlm dunia neh tau..

Friday, October 29, 2010

petua lepas kawen

RASULULLAH S.A.W.. ADAB UZ-ZIFAF Ahmad telah menceritakan :"Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : "Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda : "Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya .
Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian maka Allah mengeluarkan tujuh puluh (70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :-

1. Susu
2. Cuka
3. Coriander (Ketumbar)
4. Apple Masam

 Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"Baginda menjawab : "Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak.

"Saidina Ali r.a ! bertanya : "Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan) ."Baginda menjawab : "Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna.
Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran .Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya.""WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S."

Thursday, October 21, 2010

Apa Kata Hati...

Tiada ku jangka,
Hati mu itu selembut kain sutera,
Menyulami hati ku yang sering terluka,
Tiap saat dan tiap masa.


Wajah mu yang seindah pelangi,
Yang sering menyinari selepas ku menghujani air mata,
Dengan menceriakan hari ku kembali,
Tidak kira masa dan dimana jua ku berada.


Sikap mu yang sungguh memahami itu,
Bagaikan hati kita adalah satu,
Dengan membuat ku begitu senang bersama mu,
Walaupun sehingga akhir waktu.


Kesetiaanmu sukar ditandingi,
Bagaikan sungai yang mengalir tanpa henti,
Walaupun kita jauh disisi,
Hati mu sentiasa ku miliki.


Kejujuran mu yang hebat itu,
Walaupun kita terpisah seribu batu,
Akan sentiasa ku mendengar khabar mu itu,
Tanpa lesap dari di dengari oleh telinga ku.



Keikhlasan mu yang tiada tandingan,
Pada setiap ujian yang mendatang,
Kamu sentiasa bersama ku tidak kira apa pun terjadi,
Disaat ku susah dan senang sedang menanti.


Jiwa mu yang romantis itu,
Sentiasa membuat hati ku terasa bahagia,
Walaupun disaat kesedihan sedang melanda,
Kamu selalu mengembalikan senyuman di bibir ku.


Hidup kamu yang sentiasa ceria,
Sering mengajar ku menjadi tabah,
Dalam menempuhi hari-hari yang mendatang,
Dengan menyakini ketentuan yang maha esa.


Khas untuk mu....


Thursday, October 14, 2010

PILIHAN...

                         Pilihan..... Pilihan... Pilihan.....
  Al-kisah bermula la kisah di suatu ari di Restaurant Pak Mat Tempe...    
     
Waiter: encik nk "order" makanan apa?
Mai: nk mkn pe ek.. bg nasi goreng Kg stu..
Min: nasi goreng je ek..
Mai: bia la.. hehe.. erm.... tkar la bg nasi goreng pataya la..
Min: tkar plak ek..
Mai:: erm... bg sy nasi ayam penyek la satu..
Min: ish3.. men tkar2 lak.. sian kt abg waiter ni.. da la x abis2 dgn ayam penyek dia tu.. xde mknan lain ke?
Mai: hehe.. bia la.. x leh ke.. saya da "order" awak nk mkn pe?
Min: hm.. nasi lemak, ada lg x bang..
Waiter: Ada bang..
Mai: nasi lemak je tau.. ptot la buncit.. awk xnk tggu ke nasi lemak mak cik jual kt tpi tingkap tu..
Min: hehe.. da lame x mkn nsi lemak la syg.. rndu kt nsi lemak... 
        yg mak cik tu pnye tgh mlam je leh dpt.. huhu..
Mai: yela..
Waiter: Minum bang?
Min & Mai: Milo Ais stu ek..
Waiter: errr... satu ke dua?
Min: bg dua milo ais ok..
waiter : Ok.. siaaappp!!!

    Haa.... nk makan pon susah nk plih ape kan... ish3..  sbenarnya....
Idup ni hanya berkaitan dgn plihan..dari kita celik biji mata smpai la tutup biji mata..sentiasa je kna wat plihan..cuba kita kaji blik..kte bgn tdo tu kte ada bnyk plihn..plhn pertama yg kna wat nk g klas ke x rini..then kte plih g klas..msuk blik air..pg ni nk mndi btul ke nk bsahkn kepala je..plhn lg..pastu nk plih bju..plhn lg..terlalu bnyk plhan..n kte hndak lah pndai wat plhan..ini kerana skali slah plih ia akn effect kat bnda len lak..

bak kta pepatah.. terlajak perahu leh undur.. terlajak wat plhn x de button undo da..dlm nk wat plhan tu..kte knala pkir dri segala aspek..apa baik n bruk plhn kte tu..apa akn jd klau itu yg kte plih..kte hendaklah pkir tuk jangkamasa yg pnjg..bkn skadar tuk jangkamasa pendek..selain itu dlm membuat plihan..jgn la kte abaikn org disekeliling kte..dont be so selfish..idup ni bkn kte sorg je..kte pun mmg x kn mmpu idup sorg2..pe korg ngat mati t korg leh korek kubur sndri then tnam dri sndri??of cos la x kn..so..jgn la kte abaikn ati dan perasaan org len..kdang2 mngkin org tu x ckp pe ngan kte..tp dlm ati dia hnya tuhan yang tau..

andai kte dberi plhan antara melukakn ati shabat n kebahagiaan sndri pasti nye kn jd sukar dlm membuat plhan..tnpa kte sedari..ada stu lg plhan yg kte ada..berbahagia n jgn sesekali melupakan kwn itu..bhagilah mse kamu sebaik nye antara kawan n kekasih..kawan tu x nk pun prhatian dri kamu 24 jam..ckup la kirenye ada mse tuk kamu dan dia bercerita..ckup sekadar kamu inform kat dia kemana kamu pergi kerana skiranya trjd sesuatu pdmu ada org yg tau..kdang2 kwn sbuk bertanya psl drimu..tp itu x bermakna dia tu busybody tp sbb dia concern tntng kamu..sekiranya trjd sesuatu pdamu tntulah dia bertanggungjwab..jgan la kte leka sgt bercinta hngga melupakan org sekeliling kte..berbalik kembali kpd plhn td..andai kamu pkir x de plhn lg padamu..cbe pkir blik..btul ke..sbnrnye plhn itu ada..kte yg mencipta plhn tu..buka minda kamu..selami ati kamu..insyaallah msih ada plhn len bgmu..mmg Allah da tntukn segalanya tuk kte..tp kte sndri x tau pe yg Allah tlah tntukn bkn?

so bek atau bruk plhn kte tu anggapla itu ketentuan Allah dan jgn pnah menyesal skiranya plhnmu itu slah kerana stiap mnusia itu belajar melalui ksilapan..so..diharap ksilapan itu tdak diulangi bg mendapat khidupan yg lbih sempurna..insyaallah..

pilihan ditangan anda!!!

P/s: renung2kn dan selamat beramal.. hehe..:b


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...