Kehadiran x diundang.. Pergi x dilarang...

salam..

Trima kasih coz korg passing trough aknyer blog.. walau x de papepon.. jz ad karya2 hsil seni jiwa ak yg terpndam neh je.. haha.. anyway.. hopefully dpt enjoy n dpt share knowledge brsama2.. yg bruk jdkn pngajaran.. yg baik amal2kn la..

Dlm blog ak neh mcm2 ad.. mostly a part of my life ,copy content dri blog org(hehe.. jgn mare..) n my ideaology yg ntah btul atau x.. klu slah.. jgn mlu2 la tego.. xde org yg perfect dlm dunia neh tau..

Wednesday, April 28, 2010

erk... airr!!!!!

salam...

waa.. rini air xde la plak kt rmah ak neh.. huhu.. bkn slahku xbyr duit bil air.. 2 sme slah pjabat KK2 laa... adess.. xpe disebabkn air xde, ak pon berblogging la disini..



haa.. rini ak nk cter bab air. wooo sdih gler xde air. ak x mndi pon ag. nk u'uk(buang air beso la) pon xleh tau. klu ak buang t cmne lak nk bsuh. ish3. njis mutawasitah 2.. aiyaaa.. kompem x de spe nk msuk tndas pas2 n ak pon berbau skali..

eiii.. gli ak. anyway dlm xde air ni gak tbe2 je ujan kt rmah ak neh. ak tertanya2 stu persoalan. knpa kita mndi air hujan directly mostly kita akn demam tp klu mndi air ujan yg kt dlm blik air 2 xpe lak. xdmam2 pon. adesss.. sory guys ak x power sgt bab sains neh..


bestnyer klu dpt mndi hujan skrg neh... ak xmndi ag neh...
papepon.. gunala air dgn sebaiknyer. x bek membzir t xde air cam akkn susah...


duit itu air, air itu duit...

Tuesday, April 27, 2010

rock metal yg jiwang...

avenged sevenfold

Cry alone, I've gone away
No more nights, no more pain
I've gone alone, took all my strength
I've made the change,
I won't see you tonight

Sorrow, sank deep inside my blood
all the ones around me,
I cared for and loved

Building up inside of me
A place so dark, so cold, I had to set me free
Don't mourn for me, you're not the one to place the blame
As bottles called my name, I won't see you tonight

Sorrow, sank deep inside my blood
all the ones around me,
I cared for and most of all I loved
but I can't see myself that way
please don't forget me or cry while I'm away


Cry alone, I've gone away
No more nights, no more pain
I've gone alone, took all my strength
But I've made the change,
I won't see you tonight

So far away, I'm gone. Please baby don't follow me tonight.
And while I'm gone, everything, will be alright.
No more breath inside
Essence left my heart tonight
No more breath inside
Essence left my heart tonight

petikan lagu won't see you tonight part 1 by avenged sevenfold(A7X)

salam..

amcam da dgr ke lgu neh klu x dgr ag. dgr la.. lyn gak la time2 tgh frust wooo. even tgh frust kita sbnarnyer x leh lyn sgt sume 2. ak pnah tringat stu ksah psl org yg ad secret admire. bkn org len membe2 gak. bkn nk mlukn dye tpi leh la wat pengajaran. x gitu. kita nmekn yg permpuan 2 lily n yg laki 2 lak raz.

kita start r cterkn. once upon a time... woit da tdo ke. ak lom cter ag neh. tau la nk wat bed time story. tp bia ak abiskn cter dlu. esk malas da ak nk cter smule. ish3.. ok la kte start. hehe.

lily ni sorg plajar yg bek n kre cun la kt skola. klu nk tgur dye kre ssh la. dlm klas pon ssh nk tgur mjur klas dye 2 sume prmpuan. klas mnjahit mne la nk ad lakinyer. klu ad 2 3 org jek. bkn laki x leh amik kos ni tp byk ag kos yg lbey seswai utk dorgkn. adess.. laki xkn mnjahit je kn. bkn nk mghina tp klu ad pkerjaan len yg lbeh mnguntngkn n lebh seswai dipandang. bkn nk mghina pkerjaan mnjahit neh. mak ak pon mnjhit pe n ak slalu tlong mnjhit tp ak x de la amik kos 2 kt skola. tp klu da mnat. silakan la. xde spe leh hlang utk berjaya.

smbung lak cter td. da trkluar cket neh. ish3. ok2. lily 2 seorng ank tunggal n sgt mnje orgnyer tp dlm pljaran dye pling tip top r. mcm2 dye leh wat. sume respect kt dye. da la cntik. pndai lak 2. bgus la 2. tp stu ari 2. dye trlmbt g klas. adoi bese klu plajar cmerlang neh mne leh dtg lmbt. tp nk wat cmne trbgn lmbt agknyer. then smbil2 dye jln2 ala championship lumba berjalan 2. ntah cmne tbe2 dye terjatuh lak. mjur la xde pape. then dye truskn pengembaraan dye nk ke skola ngan brjln kaki. smpai je di persimpangan skola. "adooiiii!!!.. pe ni. jln x tgk org ke" kata raz.. "tau la ak hencem jgn la...." x smpat raz nk mnambah perisa megi maki org 2. dye terlihat wjah ayu n kecun-an si lily td... woooww.. tbe2 je lgu cntik mnarik kau mmg da bomb kluar kt clah2 tliga si raz neh. adoi ko mmg poyo la raz. lgu 2 yg kuar, mcm xde lgu len da.

lily bgn n mhon maaf n trus mninggalkn si raz 2. sdang raz mlayan lgu dye 2. piat!! adesss... rotan dilibas tpat kt kaki raz. skali ckgu disiplin da smpai da. kn ak da cter td. da lmbtkn msuk klas. korg neh alert la cket.

haa.. i2 la pnahan arjuna cinta pndagan pertama wat si raz. sblum ni raz ni org yg bese je. mlas lyn prempuan n lpas kjadian tersebut. maka bermula la aksi tackle bola ragbi. xkre la cmne crenyer. yg pnting raz dpt touchdown si lily 2 dlm gngaman dye.

mcm2 cre dye. mlas ak nk cter. pndai2 la korg pk... mcm2 hlngan n ranjau berduri dye cbe dkat ngan si lily neh n smpai stu ari lily sdar akn khadiran raz ni dlm hidupnya secara snyap2. nmun raz x prnah declare niat di hatinya.

nk dijadikn cter. raz pon nekad nk bgtau kt si lily neh n akhirnya lily mnerima si raz neh tp raz dpt rsekn sumting wrong somewhere but.. not in underwear. dye rsekn yg lily neh cam nak prmainkn dye je. so dye pon mguji la thap kecintanan lily kpd raz mlalui pelbagai quiz,test n final exam. akhirnyer slepas di analisa pointernyer. raz dpt tau sumtin. sumenyer seolah2 mimpi bg raz.

lily sbnarnya suka kt org len. bkn kt raz. slame neh. lily melayan raz atas kerna nk mnjelouskn org yg dye suka.... cinta itu mnyakitkn, raz x leh trima knyataan. slame neh dye bg ksih syang spenoh atinye. cinta raz bgai seandainya lily di sebrang laut sna, lautan di belah dua bru la dye akn mnyeberangi laut 2 n then bru bwk blk ke tmpat raz.. yela xkn nk sbrang cam2 je. raz n lily bkn pndai brenang pon. x tentu psl dua2 kiok time mnyeberang laut yg bergelora 2.. hehe..

wlaubgaimnapon, cinta raz x terblas pon. dye sgt2 sdeh. mcm2 lgu kuar dri tliga raz. kesakitan atinya xde spe pun tau. wat pnat je dye syg org 2. tp org 2 x syg pon kt dye. then dye pon g la ke pantai...........



korg pk la pe yg akn terjd.. mlas da nk smbung. tp klu korg nk ak smbung. ckp la.. hehe.. t ak smbngkn khas utk korg..

moral of this story is.. jgn main2 kn prsaan org n kita neh x perlu la mnyangi seseorg 2 spenuh ati ag.. da kwen 2 bru la bg semuanyer termsuk la yg tersurat mahupon yg tersirat..

y... coz jdoh ditangan tuhan kita merancang tp tuhan yang bg kelulusan jd ke x.
nk bercinta boleh.. cinta la dgn cara yg sebetulnya.
cintai Allah itulah yg berkekalan.....

Monday, April 12, 2010

ayahku kawen ag.....

salam...

Ayahku kawen ag, dgn sidara jelita, riang agar hatinya, mndpt isteri yng muda..
tp ku sdih skali, mngenang ibu yg ku kasihi, tmpat ibu skar dignti, tp ayah kwen lagi..... lalala~

haa...... ayahku kwen ag da.. spe x knal lgu nehkn, rmai ske lgu ni pe, terutama yg ad prsaan nk kwen ag lakn.stuju x?

anyway, bkn ayah ak nk kwen ag, tp ayh kwn ak kot nk kwen ag(huhu.. men ptik je ak neh..) well, x kesa la spe nk kwen ag, yg pnting ayh ak xkwen ag la..

bg kaum lelaki.. ad pluang nk kwen ag, spe xnkkn(aisheh!! nek syeikh da blake ek.. klu bini tau neh kompem benjol kt kpala 2) tp bg kaum wanita.. huh, klu brani abg wat la, anta i rmah mak skrg(cter dlu2 ble mrjuk je nk blk rmah mak je, almaklum kompem family dye backupkn) tp klu dpt pak mertua cam p.ramlee dlm cter madu tiga 2, alamt kompem dpt pnuh kouta trus. then ble da jd cam2, coz msing2 sygkn suami 2, "redhakn" jela wlaupon dlm ati kte "miaow, blk neh nk ktuk2 kpla suami i neh, brani dye kwen syap2, dlu kte "i lap u, no more lap yg len, t x ckup tgn nk lap2 org da", last2 ckup lap smpai 4.

by the way. hukum fekah mnyatakan lelaki leh kwin 4 n terbukti dlm al-quran. maka x de spe leh ragui n fight dlm perkara neh n nk kte x de hkum laki leh kwen 4. haaaaa... jgn wat men tau.

ok2 pnjng da cter neh. 2 la klu bab cter. jd pnjng lak..
kt bwh neh ptikan dri facebook group "KAMI SOKONG POLIGAMI".
disini dinyatakan bukti2 n syarat2 utk berpoligami.. maka amik la pngajaran n musibah dri sma ada btul x kte neh. bek lelaki or prempuan. msing2 ad tnggungjwab dlm berpoligami neh. haaaa... bca la. tmbah ilmu pngetahuan kte utk kebaikan bersama...
:b


p/s: lgu kt bwh 2.. dgr2 la.. khas utk sume utk stiap topic bru(lgu p.ramlee, myb wat smantra wak2 je coz ak akn sntiasa ubah t ikut main topic lakn. so.. jgn lpaskn pluang)


POLIGAMI

Poligami merupakan salah satu isu yang disorot tajam kalangan feminis, tak terkecuali feminis Islam. Poligami adalah syariat Islam yang merupakan sunnah Rasulallah SAW, tentunya dengan syarat sang suami memiliki kemampuan untuk adil diantara para istri, sebagaimana pada ayat yang artinya:

“Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.”(QS An-Nisa, ayat ke-3)

Berlaku adil dalam bermuamalah dengan istri-istrinya, yaitu dengan memberikan kepada masing-masing istri hak-haknya dalam hal ini adil adalah menyamakan hak yang ada pada para istri dalam perkara-perkara yang memungkinkan untuk disamakan di dalamnya. Jika tidak mampu berlaku adil, maka sebagaimana ayat lainnya :

"Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri (mu), walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian, karena itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung.." (An-Nisa': 129)

"Jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja..." (An-Nisa': 3)

Beberapa alasan seorang suami mempertimbangkan langkah Poligami ;
- Ada manusia yang kuat keinginannya untuk mempunyai keturunan, akan tetapi ia dikaruniai rezki isteri yang tidak beranak (mandul) karena sakit atau sebab lainnya. Apakah tidak lebih mulia bagi seorang isteri dan lebih utama bagi suami untuk menikah lagi dengan orang yang disenangi untuk memperoleh keinginan tersebut dengan tetap memelihara isteri yang pertama dan memenuhi hak-haknya.

- Ada juga di antara kaum lelaki yang kuat keinginannya dan kuat syahwatnya, akan tetapi ia dikaruniai isteri yang dingin keinginannya terhadap laki-laki karena sakit atau masa haidnya terlalu lama dan sebab-sebab lainnya. Sementara lelaki itu tidak tahan dalam waktu lama tanpa wanita. Apakah tidak sebaiknya diperbolehkan untuk menikah dengan wanita yang halal daripada harus berkencan dengan sahabatnya atau daripada harus mencerai yang pertama.

- Selain itu jumlah wanita terbukti lebih banyak daripada jumlah pria, terutama setelah terjadi peperangan yang memakan banyak korban dari kaum laki-laki dan para pemuda. Maka di sinilah letak kemaslahatan sosial dan kemaslahatan bagi kaum wanita itu sendiri. Yaitu untuk menjadi bersaudara dalam naungan sebuah rumah tangga, daripada usianya habis tanpa merasakan hidup berumah tangga, merasakan ketentraman, cinta kasih dan pemeliharaan, serta nikmatnya menjadi seorang ibu. Karena panggilan fitrah di tengah-tengah kehidupan berumah tangga selalu mengajak ke arah itu.

Beberapa renungan yang didihadapkan kepada para wanita untuk turut juga memikirkan kaum sesamanya yang realistisnya jumlah wanita lebih banyak dari pria apabila tidak adanya ayat Al-quran dan sunnah Rasulallah yang menggambarkan diperbolehkannya poligami ;

1. Menghabiskan usianya dalam kepahitan karena tidak pernah merasakan kehidupan berkeluarga dan menjadi ibu.

2. Menjadi bebas (melacur, untuk menjadi umpan dan permainan kaum laki-laki yang rusak. Muncullah pergaulan bebas yang mengakibatkan banyaknya anak-anak haram, anak-anak temuan yang kehilangan hak-hak secara materi dan moral, sehingga menjadi beban sosial bagi masyarakat.

3. Dinikahi secara baik-baik oleh lelaki yang mampu untuk memberikan nafkah dan mampu memelihara dirinya, sebagai istri kedua, ketiga atau keempat.

Tidak diragukan bahwa cara yang ketiga inilah yang adil dan paling baik serta merupakan obat yang mujarab. Inilah hukum Islam. Allah berfirman:

"Dan hukum siapakah yang lehih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin." (Al Maidah: 5O)

Sesungguhnya sistem poligami yang diatur dalam Islam adalah sistem yang bermoral dan manusiawi. Manusiawi, karena Islam tidak memperbolehkan bagi laki-laki untuk berhubungan dengan wanita yang ia sukai di luar pernikahan. Dan sesungguhnya tidak boleh baginya untuk berhubungan dengan lebih dari tiga wanita selain isterinya. Tidak boleh baginya berhubungan dengan satu dari tiga tersebut secara rahasia, tetapi harus melalui aqad dan mengumumkannya, meskipun dalam jumlah yang terbatas.

Bahkan harus diketahui juga oleh para wali perempuan tentang hubungan yang syar'i ini, dan mereka menyetujui atau mereka tidak menentangnya. Harus juga dicatat menurut catatan resmi di kantor yang tersedia untuk aqad nikah, kemudian disunnahkan mengadakan walimah bagi laki-laki dengan mengundang kawan-kawannya serta dibunyikan rebana atau musik sebagai ungkapan gembira.

catatan : Tidak disyaratkan bagi seorang laki laki untuk meminta ijin kepada istrinya bila akan menikah lagi. Hanya saja untuk menghindari permasalahan di kemudian hari, seorang suami baiknya memberitahukan (bukan meminta ijin) agar ada kesiapan mental bagi si istri pertama. Termasuk mempersiapkan mental istri adalah seorang suami mendidik istrinya dengan pendidikan agama yang baik. Dan ini memerlukan waktu yang lama.

Poligami merupakan sistem yang manusiawi, karena ia dapat meringankan beban masyarakat yaitu dengan melindungi wanita yang tidak bersuami dan menempatkannya ke shaf para isteri yang terpelihara dan terjaga.

Seorang suami yang hendak melakukan poligami hendaknya melihat kemampuan pada dirinya sendiri, jangan sampai pahala yang dinginkan ketika melakukan poligami malah berbalik dengan dosa dan kerugian. Dalam sebuah hadits disebutkan (yang artinya) “Barangsiapa yang mempunyai dua istri, lalu ia lebih condong kepada salah satunya dibandingkan dengan yang lain, maka pada hari Kiamat akan datang dalam keadaan salah satu pundaknya lumpuh miring sebelah.” (HR. Lima)

Semoga apa yang teringkas ini dapat menjadi pemahaman kita semua mengenai Poligami, sekali lagi bahwa Poligami bukanlah hal yang mudah karena akan dihadapkan pada pertanggungan jawab yang besar di hari akhirat kelak.

reff:http://www.facebook.com/topic.php?uid=117185924962314&topic=24

Thursday, April 8, 2010

Rosalinda ayammor....




hola...

haha.. spe x knal ngan si cantik jelita neh.. haha.. xpe2.. klu nk dgr lgu g kt bwh.. lagu rosalinda.. haha.. best gler kot cter 2.. dlu time ak form 2 kot.. ke form 1 x igt da, telenovela terbaik kt TV3 time 2. pkul 2.30 ptg sampai 3.30 ptg, asal blk skola je mak ak kompem mngadap cter neh, ni la cter yg ak tgk time lunch, haha.. cantik gak thalia neh tau, ak ad dgr kaba sbb cter rosalinda neh abis rmah terbakar, haha.. tgk la, pnye hebat effect dye.. hehe.. rmai yg trgoda tau(ak x kot.. haha)papejela!!!!

anyway ak bkn nk cter psl si rosalinda neh tp psl subjek foreign language ak la. sem dpn ak amik bahasa spanish la plak.. adesss, sdangkn bhasa inggeris pon hncur, haha.. tp da kne amik gak, nk wat cmne subjek universiti kot(wajib woo utk jam kredit)
soo.. ak la fernendo jose, spe la plak jd rosalinda ak nanti ek, haha.. tggu n lihat la ok.

sambil2 kte blajo bahse asing neh, spanish @ sepanyol neh wak2 sketika dlu pnah dijajah oleh islam tau. haaaaaaa... spe x tau sjarah neh. ak pn x tau sgt jz share la antara kita n igt blk sirah2 dlu(dpt gak info psl islam kn)..

well ak search la sirah neh kt wiki td. ad psl sahabat Tariq bin Ziyad, salahuddin al-ayubbi. hebat dorg neh. berjaya meluaskan empayar islam sehingga 2/3 dunia. cmne dorg mluaskan empayar islam neh. dorg meluaskan islam ktika dorg muda ag, mereka x sia2kn hdup dorg semata2 kerna dunia. tp menjalankn tugas sebagai khalifah srta menegakkan agama islam di persada dunia nathijahnya kita di malaysia ni pn dpt sinar islam. syukur kita bkn dlam golongan jahil.

byk gak sejarah islam berlaku kt sepanyol 2. ak xleh nak tlis pnjang2. ltih.. haha(alasan semata2..) yela ak mlas.. haha..

ckup la smpai disini dlu.. adesss.......
byk ak nk share.. pape pon.. mse x mgizinkn.. haha..
ok la.. adios!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...