Kehadiran x diundang.. Pergi x dilarang...

salam..

Trima kasih coz korg passing trough aknyer blog.. walau x de papepon.. jz ad karya2 hsil seni jiwa ak yg terpndam neh je.. haha.. anyway.. hopefully dpt enjoy n dpt share knowledge brsama2.. yg bruk jdkn pngajaran.. yg baik amal2kn la..

Dlm blog ak neh mcm2 ad.. mostly a part of my life ,copy content dri blog org(hehe.. jgn mare..) n my ideaology yg ntah btul atau x.. klu slah.. jgn mlu2 la tego.. xde org yg perfect dlm dunia neh tau..

Monday, March 14, 2011

sebelum malam pertama..

Khas Untuk Orang Bujang Dan Yang Merancang Untuk Kahwin.




Apa yang Orang Bujang Mesti Tahu Tentang Kos Kahwin ?

Anda tahu perkahwinan tu yang paling penting adalah ijab, qabul, anda, pasangan anda, saksi dan wali. Err… dan juga sijil pra-perkahwinan dan ujian HIV.
Maskahwin boleh hutang tapi siapa berhutang janganlah bernafsu sangat untuk sentuh-sentuh anak dara orang oooi …
Mengadakan kenduri kahwin adalah perkara yang sangat dianjurkan sekalipun hanya dengan menyembelih seekor kambing. Tetapi budaya di Malaysia, susahlah nak cukup dengan perkara macam tu sahaja.
Mari kita lihat apa yang perlu anda sediakan beserta ongkosnya sekali.
(Ini adalah kos anggaran untuk kebanyakan daripada kita. Status Siti Nurhaliza tidak masuk ya.)

Kos # 1 - Maskahwin
Ini kena rujuk negeri sebelah perempuan. Walaupun nilainya (dari sudut kos) rendah, tapi kalau anda terlupa sediakan susah juga tu. Kalau berhutang, isteri ada hak kata, “Nehi kanda…!” bila anda cuba usik-mengusik.


Kos # 2 - Duit Hantaran
Ini bergantung kepada keluarga. Tetapi pengalaman saya apabila mengadakan seminar-seminar keusahawanan di universiti, bila ditanya isu ini, paling sikit siswi-siswi ni minta wang hantaran adalahRM 10,000. Level Diploma pun diorang dah mintak begitu tau sekarang.
Ada juga keluarga ikut nilai hantaran seperti mana yang telah ditetapkan sebelum ini macam perkahwinan kakak / adik  perempuan sebelum ini.
Duit hantaran ini ada keluarga jadikan ia duit belanja hangus. Ia digunakan untuk kos kenduri.
Ada juga keluarga yang berikan semua kepada pengantin perempuan.

Kos # 3 - Barang kemas seperti cincin perkahwinan dan lain-lain.
Kosnya berubah-ubah mengikut harga pasaran emas. Siapa yang melangsungkan perkahwinan waktu harga emas tengah tinggi nasib lah.
Sediakan lah sekitar RM 3,000 - RM 5,000.

Kos # 4 - Barang hantaran lain
Kasut. Baju. Kek. Buah. Telekung. al-Quran. Sirih. Coklat. Standard lah tuh.
Yang tak ikut standard adalah seperti handphone, PS3, laptop.
Sediakan lah sekitar RM 1,000 untuk barang hantaran standard.
Itu belum campur kos buat perhiasan barang hantaran.

Kos # 5 - Baju nikah
Selalunya baju ini ditempah. Boleh pakai masa hari raya yang pertama sebagai suami isteri.
Baju lelaki selalunya lebih murah dari baju perempuan.
RM 200 - RM 600.


Kos # 6 - Baju Bersanding / Baju Pengantin
Baju ini selalunya disewa. Cukup-cukuplah tu jadi raja. Kita layak jadi raja sehari je. Baju tu tak pakai dah di waktu lain melainkan anda mengidam nak bernikah lagi.
RM 1,000 - RM 2,500.


Kos # 7 - Mekap
Selalunya dipakejkan dengan set baju pengantin. Tetapi masih boleh dapatkan secara berasingan.
RM 200 - RM 500.


Kos # 8 - Set Pelamin
Selalunya dipakejkan bersama set baju pengantin dan mekap. Tetapi masih boleh dapatkan secara berasingan.
RM 500 - RM 1000.


Kos # 9 - Jurugambar
Takkan lah nak suruh jurugambar biasa-biasa ambil kan gambar untuk anda. Ini hari istimewa anda bukan ?
RM 1000 - RM 3000


Kos # 10 - Duit untuk jurunikah dan saksi
Perkahwinan di Selangor ada duit yang perlu anda bayar kepada jurunikah dan para saksi. Sila rujuk ke pejabat agama negeri masing-masing.
Kos sekitar RM 150.



Kos # 11 Kad Jemputan
Ada yang murah dan ada yang mahal. Paling murah photostat sendiri. Ada orang kisah kita jemput guna sms, email dan website. Ada orang yang tidak. Mahu kad juga.
Kalau satu kad RM 0.50 / kad dan kalau jemputannya dah 1000 orang ?
Style sekarang selalunya dibuat sekali untuk kedua-dua pihak.
RM 500 - RM 3,000



Ini adalah kos yang selalunya ditanggung oleh pengantin sahaja dan tidak membabitkan keluarga. Jumlahnya (mengikut anggaran kos terendah) adalah

RM 17,550
Dan berikut adalah kos yang selalunya ditanggung bersama oleh keluarga (tidak semestinya). Jadi kalau ibu bapa minta anda bayar kan juga, kena lah bayar juga. Kan ini kenduri untuk anda.

Kos # 12 Duit khemah / Sewa dewan
Untuk pihak perempuan yang gunakan konsep belanja hangus, ia akan ditanggung sebahagian oleh duit hantaran.
Sewa khemah adalah lebih murah dari menyewa dewan. Tapi tak semua orang ada halaman rumah yang sesuai untuk kenduri.
RM 2,500 - RM 10,000

Kos # 13 Duit makan kenduri
Untuk pihak perempuan yang gunakan konsep belanja hangus, ia akan ditanggung sebahagian oleh duit hantaran.
Masak sendiri adalah lebih murah dari catering. Tetapi lebih banyak guna tenaga kerja.
Kalau di kawasan lembah Klang dapat catering menawarkan RM 10 / kepala dah cukup rendah dah tu.
RM 10,000 - RM 20,000

Kos # 14 Bilik pengantin
Katil. Cadar. Tilam. Almari. Langsir.
Ada keluarga yang dah ada “bilik pengantin” khas. Jadi, selagi mana tiada pasangan adik-beradik lain yang akan berkahwin, maka “pengantin baru” akan menghuni di situ.
Yang kena beli semua, ingat murah ka?
RM 1,500 - RM 5,000.

Kos # 15 Doorgift
Gula-gula. Telur. Sapu tangan. Apa - apa lah.
Walaupun kosnya barangkali cuma RM 1 / item tapi kalau dah tetamunya mencecah 1000 orang ? Untuk sedara lagi. Untuk keluarga sebelah sana lagi.
RM 1000 - RM 3000.

Kos # 16 Untuk bertandang ke rumah pihak satu lagi
Kalau dekat, satu kampung ok lah. Kalau perlu merentas beberapa negeri ?
Duit minyak. Duit Tol. Duit hotel / homestay. Duit makan.
Anda minta saudara anda meriahkan majlis anda, tapi bukan semua mereka ada kereta sendiri dan cukup wang untuk menemani anda kalau tidak disediakan duitnya. Itu yang kadang-kadang mereka “menolak” pelawaan anda.
Ia berbeza mengikut lokasi.
Sediakan lah RM 500 sebagai jumlah minima.

Kos # 17 Contigency
Adakalanya duit yang digunakan terlebih dari belanjawan asal.
Sediakan lah sekitar 5 - 10% dari jumlah belanjawan yang asal.
Dalam pengiraan kita ini, RM 3000.
Jadi, kos yang pada kebiasaannya ditanggung oleh pengantin
RM 17,550 (jangan lupa tolak nilai duit hantaran bagi pengantin perempuan)
Dan, kos yang boleh bincang dengan keluarga

RM 15,500

Dan, kos untuk kecemasan

RM 3,000

Maka anda perlu sediakan anggaran belanjawan perkahwinan sekitar

RM 36,050
Haaa!!
Umak Aih!
Psst. Tutup mulut tu abang long.
Amacam ?
Berani beli kereta baru ?
Berani simpan 10% je dari pendapatan bulanan ?
Berani tak mahu buat business part time ?
Berani tak mahu belajar investment ?
Walaupun boleh kongsi dengan pasangan, paling kurang pun kena ada duit untuk tanggung separuh kos dan dalam pengiraan ini adalah sebanyak

RM 18,000

Ini belum campur kos-kos renovation rumah yang dibuat bagi sesetengah keluarga. Juga belum campur kos memanjakan diri ke spa-spa dan juga berbulan madu.
Kalau nak berhutang kahwin sampai anak sulung berumur 7 tahun baru selesai bayar dekat bank, terus-teruskan lah dengan gaya hidup anda yang tidak mahu menyimpan dan suka menambah liabiliti tu.


P.S: Dipersilakan share. supaya kawan-kawan yang lain dapat juga mengetahui informasi ini.sangat berguna dan dapat membuat persedian awal kepada yang merancang tuk kahwin.

P.P.S:copy dari mne ntah.. aku pn x igt da.. hehe..

Saturday, March 12, 2011

kawan ke?




ape yg org lain perlukan dari kite..sedar x kite perlukan kawan hanya untuk sesuatu… 
1-kawan kiter bukan kedai topup, biler xder kredit jer kite cari.. 
2-kawan kite bukan tmpt kereta sewa, ble nak jalan bru ingat.. 
3-kawan kite bukan badan kebajikan biler xder duet bru nak tanye kabo.. 
4-kawan kite bukan supermarket, nak ape jer mintak.. 
5-kawan kite bukan funfair, biler eppy jer datang.. 
6-kawan kite bukan cafeteria bile lapo bru dtg mencari..


7-kawan kite bukan bustand dok tunggu org datang.. 
8-kawan kite bukan public phone, sumer org ley tompang call.. 
9-kawan kite bukan tuhan sentiasa tahu ape yg kite mahukan.. 
10-kawan kite bukan yang kite kenal dulu..




sape kawan kita sebenarnya?
p/s: tepuk dada.. tnya ati.. tepuk dahi sendiri.. sndri sakit laa.. hehehe...

Thursday, March 10, 2011

siapakah cinta??

Amirul Amir ini baru berusia 15 tahun. Tapi mahu juga untuk mengetahui apa itu cinta. Maka, dia tanya pada datuknya yang penuh ilmu di dada. Selaras dengan datuknya pakar ilmu bomoh dan ilmu silat.


Amirul Amir: Tok, tok boleh jelaskan apa itu cinta tak tok?

Tok Chacha: Kamu masih mentah lagi untuk bicara soal cinta wahai anak muda.

Amirul Amir: Masa muda inilah berguna untuk pelajari apa saja. Termasuk belajar soal cinta. Karang umur tok baru nak belajar. Memang tak masuk!

Tok Chacha: Ye lah cu. Maka, pergilah engkau ke kampung sebelah. Di sana ada pasar tani. Kau tanya pada peniaga apa itu cinta. Tapi hanya tujuh orang peniaga saja. Faham?

Amirul Amir: Iye tok. Iye.

Perjalanan yang makan masa 1 jam berjalan kaki itu tidak mematahkan semangat Amirul Amir mengetahui apa itu cinta.

Maka, selepas sampai di pasar tani. Amirul Amir terus bertanya pada para niaga dekat sana.

Amirul Amir: Tumpang tanya, apa itu cinta ye pak cik?

Peniaga 1: Cinta itu indah. Cinta itu melalaikan. Cinta itu buta. Jika anak muda mahu bercinta. Hati-hati. Jerat percintaan mungkin nanti dihadapi anak muda.

Peniaga 2: Cinta itu umpama hembusan nafas. Kita dapat rasa. Tapi tak dapat pegang. Adakalanya hembusan nafas kita terpaksa kita lepas kan?

Peniaga 3: Cinta itu seperti ombak memukul hentian pantai. Sering dan beralun. Mesra dan lembut. Sentiasa dan tiada henti. Siang dan malam. Itu lah cinta. Sentiasa mahu bersama orang kita cinta.

Peniaga 4: Cinta itu indah. Mendamaikan. Memerlukan kasih sayang, kejujuran, kepercayaan dan keikhlasan.

Peniaga 5: Cinta ini umpama kau mengejar rama-rama. Semakin kau kejar, semakin dia menjauh. Jadi, biarkan cinta hadir dalam sendiri.

Peniaga 6: Cinta boleh diibarat wanita. Kompleks. Sukar di fahami. Kadang kala okay, kadang kala kena baling dek mangkuk.

Peniaga 7: Cinta bak ais. Nikmati dia sebelum cair. Tapi jika kau nak menjaga. Dan sayang akan cinta itu. Kau harus fikir macam mana nak buat cinta itu tak cair. Faham??

"Amboi..pening kepalaan nak ingat semua maksud ni. Aduhhhh. Marah dek datuk nanti. Menyesal tak catat"

Amirul Amir sedikit gusar. Risau kena marah. Kena jalan kaki selama satu jam. Lepas tu nak ingat pulak ketujuh-tujuh maksud ni.

***

Tok Chacha: Bagamaina anak muda? Apa itu cinta.

Amirul Amir: Errr. Cinta itu umpama rama-rama. Jika kita kejar. Dia akan lari. Kalau tak kejar dia datang. Cam gitu lah tok.

Tok Chacha: Lagi...

Amirul Amir: Aiyak! Tak ingat la tok.

Tok Chacha: Sudah nampak apa itu cinta?

Amirul Amir: Hah?

Tok Chacha: Cinta itu banyak definisi. Lain orang, lain tanggapan. Maka kamu ingat satu tu kerana kamu suka akan kata-kata dia. Kan. Samalah cinta. Kamu sudah jumpa orang yang sesuai. Maka kamu berkenan dengan dia. Lantas kamu bercinta dengannya.

Peniaga itu umpama persinggahan cinta kamu. Kamu harus kenal ramai orang untuk mencari siapa cinta kamu. Jika kamu ada 7 pilihan. Hanya 1 pilihan yang benar-benar kamu yakin akannya. Maka pilihlah dia. Percaya dia. Dan setia dengannya.

Faham?

"Tak!" jawab Amirul Amir ringkas.

Lantas Tok Chacha menbelasah Amirul Amir dengan kasarnya.

"Pesen bengap!" getus Tok Chacha dalam hati.



Tuesday, March 8, 2011

bila cinta.... (part 2)

ritu da post cmne perempuan mencintai lelaki.. kali ni.. cmne lelaki mencintai perempuan..
  • Bila lelaki benar2 jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dgn ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yg dianggap keras selama ini,tiba2 secara semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dgn relanya.Bahkan lelaki yg mabuk cinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja utk kekasihnya.
  •  Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai.Utk melihat lelaki menangis amatlah payah. Diantara tanda2 lelaki yg jatuh cinta dgn hebat ialah:

1. Dia bersungguh2 melakukan sesuatu utk kekasihnya dgn rela bukan krn terpaksa.
2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yg kuat bercakap.
3. Dia byk menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya.
4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap2.
5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.
6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga.
7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dgn kekasihnya.
 8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya.
 9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian krn dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari org lain.
 10. Dia menjadi org yg paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.
 11. Dia pandai merajuk hati krn ingin dipujuk oleh kekasihnya.
 12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhan daripanya terlalu lama..
 13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya.
 14. Dia mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri.
 15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya kerana dia merasa kasihnya lebih kuat drpd kekasihnya.
 16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yg tidak ada urusan penting
 dengannya .
 17. Dia cuba meluangkan lebih byk masa dgn kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dgn sabar.
 18. Dia membanggakan kekasihnya di depan org lain.
 19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dgn cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya ..
 20. Apabila timbul org ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.
 21. Dia menganggap kekasihnya sebagai org yg paling dipercayainya dan sanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri.
 22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya.
 23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmata hanya untuk seorang
 perempuan .
 Tidak semestinya tepat, namun banyak yang tepat mengenainya…. cintailah lelaki… ^_^

Friday, March 4, 2011

bila cinta....

bila cinta... haa.. siapa x pernah bercintakan.. kat sni.. aku nak share sumtin..

Bila wanita bercinta.. lagi2 da serius untuk jalinkan hubungan sepanjang idup dorg.. igt la.. kata2 diorang bkn sekadar kata-kata biasa..kata - kata dorg tulus dari diri diorang.. jom tgk survey ni...

1. All I care about is being with you forever.
2. All the gold and diamond in the world are not enough to buy the love I have for you.
3. God created you for just for me.
4. I am addicted to your love.
5. I am crazy about you.
6. I cannot live without you.
7. I cannot stop thinking about you.


8. I did not mean to hurt your feelings.
9. I do not want to wake up from this wonderful dream with you.
10. I feel safe when I am with you.
11. I get lost in ecstasy when you make love to me.
12. I have finally discovered true love – you.
13. I love talking to you.
14. I love the way you make love to me.
15. I miss your hugs and kisses when we are apart.
16. I thank God for the day he brought you into my life.
17. I want to spend forever with you.
18. I will give anything to be with you.
19. I will give you my heart, my body, and my soul.

20. I will go with you to the ends of the world as long as you keep loving me.
21. I will rather be broke than trade your love for a million dollars.
22. I will travel a thousand miles to be with you.
23. I wish God had brought you to me sooner.
24. If anything happens to you, I will go crazy.
25. If I could I would make love to you a thousand times.
26. If I had to live life over again, I would live it with you.
27. If loving you is a sin, then let me be guilty.
28. If our love is blind, then I never want it to see the light of day.
29. Life without you will be like going to sleep and never having sweet dreams.
30. Loving you feels like heaven.
31. Loving you has made life even sweeter.
32. Loving you has made my life so full of joy and happiness.
33. My heart cries when we are apart.
34. You are my love, my heart, and my life.
35. No man has loved me the way you love me.
36. Nothing will ever stop me from loving you.
37. Ooh sweetie, you are so good to me.


38. Your warm hugs and your tender kisses are more precious than gold.
39. Talking to you is like sipping the most delicious wine – I want it to last forever.
40. The times we spend together are like precious gems that money cannot buy.
41. Time stops when you hold me in your arms.
42. When I am with you, my troubles seem to melt away.
43. When I look at you I see a man that I find irresistible.
44. Words are not enough to express how much I love you.
45. You are my prince.
46. You are my soul mate.
47. You are the most important person in my life.
48. You are the music that makes my heart sing.
49. You are the only man I ever want in my life.
50. You are the other half that makes me feel whole.
51. You are the perfect man for me.
52. You are the sweetest man I know.
53. You bring nothing but love, peace, joy, and happiness to my soul.
54. You bring so much joy and happiness to my life.
55. You love me gently.


56. You make me feel like a woman.
57. You make me feel so good I want to kiss you from your head to your toe.
58. You make me want you more each day.
59. You treat me like a princess and I love you with all my heart.
60. Your are the kindest man I know.
61. Your caring words touch the deepest part of me.
62. Your hugs and kisses melt my heart like chocolate ice cream on a warm summer day.
63. Your kisses are like warm chocolate on a cold winter night.
64. Your kisses are so good I feel tingles all over.
65. Your love is like a solid rock that will never break.
66. Your love is so good I can’t get away even if I wanted to.
67. Your love warms my heart like the glow of a candle light in a midsummer night’s dream.
68. Your loving whispers in a moon-lit night are like soothing wine, they put me in the mood.
69. Your smile is so comforting it makes my tears go away.
70. Your gentle touch sends chills up and down my spine.



    haaa... kan da tgk.. so.. jgn mudah-mudah permainkan ati dan perasaan seseorang.. jika anda da bersedia untuk menerimanya.. jaga lah dia dengan sebaiknya.. jgn biarkn dia trluka... dan berkahwin lah dengan dia secepat yang mungkin.. tp igt.. jodoh pertemuan dan ajal maut sume ditangan tuhan.. byk kan lah berdoa...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...